Gazetecilik alanında eğitim alırken pek çok teorik bilgiye sahip oldum. Kırklareli’de sahaya çıkınca haber yazımıyla ilgili olan kısımlar hariç hiçbir konuyu teoriye dönüştüremediğimi düşünüyordum. Günlük hayata dışardan bir gözle baktığımda aslında her alanda karşılaştığımı fark ettim. Sosyal medya olarak tabir ettiğimiz olayın aplikasyonlardan ya da takipten öte bir şey olduğunu hatırladım.

Bilgi paylaşımı radyo ve televizyon aracılığıyla uluslararası boyut kazanırken internet ve sosyal medya aracılığıyla küreselleşmektedir. Diğer taraftan sosyal medya geleneksel medya karşısında pek çok açıdan avantajlıdır. Depolama, gözetleme ve denetleme, ölçme, etkileşim ve güncelleme olarak sıralanabilecek özellikler sosyal medyayı geleneksel medya karşısında daha güçlü bir konuma getirmektedir.

Örneğin; geleneksel medyada bilgi bir denetleme sürecinden geçerken, sosyal medyada ise kullanıcı tarafından üretilen bilgi herhangi bir denetim veya sansürden geçmez. Dolayısıyla sosyal medyanın sınırsız ve sansürsüz bir alana tekabül ettiği söylenebilir. Ayrıca sosyal medya geleneksel iletişim araçlarına göre çoklu bir ortam sunmaktadır. Sosyal medya ile geleneksel medyanın karşılaştırılmasını yapacak olursak;

Sosyal Medya

İki yönlü, Konuşma Açık sistemi Şeffaf, Birebir pazarlama, Kitle pazarlama, Hakkınızda birincil bilgiler, Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik, Aktif kullanım, Pasif kullanım, Gerçek zamanlı oluşum, Yapılandırılmamış sistem, Gayri resmi dil

Geleneksel Medya

Tek yönlü konuşma, Kapalı Sistem, Opak, Kitle pazarlama, İkincil bilgi, Profesyonel kurgulanmış içerik, Pasif kullanım, Önceden üretilen/ Planlanan Kontrollü sistem, Resmi dil

İnternet erişimi ile sınırlı olan Web 2.0 ortamında iletişim yazılı, sözlü, görsel olarak ve pek çok şekilde gerçekleşmektedir. Kullanıcılar yorumları, düşünceleri ve paylaşımları aracılığıyla bu ortamlara eklemlenebilmektedir. Yeni medyada iletişim hızlı, değişken, parçalı, etkileşimli ve tekrara dayalıdır.

Online konuşmalar, metinler, fotoğraflar ve paylaşılan pek çok öğe sürekli bir akış halindedir. Aynı zamanda bir sosyal medya hesabı parçalıdır. Bunun nedeni ise bu platformlar hemen hemen her bir kullanıcı sayısı kadar öğe barındırabilmekte ve bu öğeler çoğu zaman birbirlerinden farklı temalar içermektedir. Etkileşim, yeni medyanın en önemli özelliklerinden biridir. Bu yönüyle iletişimin tek yönlü yapısı kırılmaya uğrar ve online olarak çift yönlü bir iletişim akışı sağlanır.

Bununla birlikte sosyal medyada paylaşılan pek çok konu veya öğe başkaları tarafından tekrar tekrar paylaşılabilir. Bu platformlarda birçok kişinin bir öğeyi tekrar tekrar paylaşması ileti akışı içerisinde tekrarlanan bir ileti olduğunu göstermekle birlikte ayrıca kullanıcıların çoğunun aynı konuya gösterdiği ilgi, gündemin oluşmasında da etkili olabilmektedir. Paylaşılan bu öğeler veya konuşulan tema birebir aynı olmakla birlikte çeşitli şekillerde de tekrarlanabilir.

Yeni medya kullanıcısı kim olduğunu yazı, resim veya videolar aracılığıyla ortaya koymakta ve gerçeğiyle tam olarak örtüşen veya örtüşmeyen sanal bir kimlik oluşturmaktadır. Yeni iletişim teknolojileri ile birlikte istediğimiz her an bilgiye sanal olarak erişebilir ve dünya üzerindeki herhangi bir kişiyle bağlantı kurabiliriz. Ayrıca herhangi bir konu veya herhangi biri ile ilgili düşüncelerimizi, hislerimizi, fikirlerimizi istediğimiz her an paylaşabiliriz.

Sanal ve gerçek dünya arasındaki çizginin kaybolduğu bir düzlemde katılımla ve sosyal medya aracılığıyla sosyalleşme karmaşık bir sürece işaret etmektedir. Sosyal medya kullanıcılarını ırkları, eğitim durumları, sosyo-ekonomik koşulları birbirlerinden farklı olan katılımcılar oluşturmaktadır. Dolayısıyla sosyal medyada çok seslilik vardır. Geleneksel kitle iletişim araçlarının tek yönlü yapısı yerini etkileşime bırakırken çok seslilik ve diyalojizm bir anlamda gerçekleşmektedir.

İnternet ortamı diğer bir deyişle sanal ortam, kendine has özellikleri olan bir yerdir. Gerçek olandan ziyade bir görüngü olarak ifade edebileceğimiz internet kendi ekolojisini geliştirmiştir.

Yeni medya, fiziksel anlamdaki zaman ve mekân anlayışının farklılaştığı bir ortam sunmaktadır. Öte yandan Time dergisinin kapak resmi olarak internet kullanıcılarını seçmiş olması internet kullanımının hangi boyutlarda olduğunun anlaşılması bağlamında önemli bir göstergedir. Sosyal medya kullanıcıları pek çok kişi tarafından bilinen kişilere dönüşebilmekte diğer bir deyişle ün ve şöhret sahibi olabilmekte veya yeni iletişim teknolojileri vasıtasıyla kendi görünürlük alanını genişletebilmektedir. Ayrıca sosyal medya kullanıcıları toplumsal olaylarda örgütlenebilmekte, gündemi etkileyebilmekte ve varlık alanını küresel düzeyde genişletebilmektedir.