Kırklareli’de yaşayan insanları ilgilendiren ya da Kırklareli’deki insanların yaptığı çalışmaları aktarırken ince eleyip sık dokumalıyız. Haberi haber yapan içeriğidir. Doğru bilgiye dayanmayan haberler toplumda kaosa neden olmaktadır. Yanlı maksatlı ve yanlı haberler, haberin genel amacına ve evrensel niteliğine de aykırıdır. Haberler kurgusal metindir. Bu nedenle haberlerin tüm kurgusal metinlerde olduğu gibi bir söylemi vardır. Haberler özetledikleri, hikaye ettikleri olaylara gerçeklere anlam kazandırır. Bir yandan haberin söyleminin içinde yer alan anlatımla olaylar/gerçekler kurulur, canlandırılır, insanlara aktarılır. Diğer yandan ise haberlerin söylemi içinde egemen ideoloji yeniden kurulur.
Haberin bilgilendirme ve kamu hizmeti ötesinde sahip olduğu “etki gücü”, endişeleri de gündeme getirmiştir. Haberler üzerinde soru işaretlerinin oluşmaya başlaması haberin ticari değerinin ortaya çıkmasıyla anlaşılmıştır.
İngiliz araştırmacılar Tony Harcup ve Deirdre O’neill, Galtung ve Ruge’dan yaklaşık 40 yıl sonra Galtung ve Ruge tarafından ele alınmamış 4 yeni haber değeri ortaya koymuşlardır. Bu haber değerleri:
Eğlence
Olumlu olana yapılan gönderme
Elit Kuruluş ve enstitülere yapılan gönderme
Gündem, promosyonlar ve kampanyalar
Eğlence; Bazı haberler okuyucuyu/izleyiciyi bilgilendirdiği için değil eğlendirdiği için haber değeri taşımaktadır. Bu eğlence kriteri sadece bulvar gazeteleri ve televole tarzı programlar için değil, ana haber bültenleri ve fikir gazeteleri için de geçerlidir.
Bu haber değerini fotoğraf, seks, hayvanlar, komedi ve şov olmak üzere 5 alt başlık halinde inceleyen Harcup&O’neill, iyi bir fotoğraf ya da görüntü içeren haberlerin bu kriter nedeniyle fotoğraf haber değeri taşıdığını savunmaktadırlar.
Harcup&O’neill’e göre, hayvanlara yapılan göndermeler de eğlence kriteri kapsamına girmektedir. Bunun yanında komik olan haberlerin de haber seçiciler tarafından tercih edildiğini vurgulamakla beraber, aslında bazı haberlerin yazılışları/kurgulanışları itibariyle de komik hale getirilebildiklerini savunmaktadırlar.
Günümüzde hayatın bir parçası haline gelen, insanların programlarını ona göre yaptıkları televizyon dizileri de haberler kapsamına girmektedirler.
Örneğin, X dizisindeki A ve B’nin düğününde neler olacak? Kayınvalide düğünü terk edecek mi? vs. tarzındaki televizyon dizileri hakkındaki haberler de, Harcup&O’neill’a göre ilgi çekiciliği nedeniyle haber değeri taşımaktadır.
Olumlu Olana Yapılan Gönderme; Bu “iyi haber” kriteri, “kötü haber” kadar tercih edilmektedir. Buna örnek olarak, bir hastalığa karşı bulunan aşı, katilin yakalanması, savaşın ateşkesle sona ermesini verebiliriz.
Elit Kuruluş ve Enstitülere Yapılan Gönderme; Elit kuruluşlar hakkındaki her türlü haber, haber değeri taşımaktadır.
Gündem, Promosyon ve Kampanyalar; Galtung&Ruge tarafından ele alınmayan bir haber değeridir. Haber organizasyonunun kendi gündeminin önemli bir haber değeri olduğunu söyleyen Harcup&O’neill, buna örnek olarak The Sun gazetesinde yayınlanan anti-BBC tarzı haberleri vermektedirler.
Aslında bu kriter medya organizasyonu sahibinin rekabet ve ticari kaygısı nedeniyle yapılan haberlerdir. Harcup&O’neill, bunun yanında organizasyon tarafından yapılan promosyon faaliyetleri ve kampanyalarla ilgili haberlerin de haber değeri taşıdığını belirtmektedirler.